VAO-webtekstscan

Heb je het idee dat jouw website niet meer dan een online visitekaartje is?
Denk je dat er meer uit jouw website te halen valt?
Heb je te weinig bezoekers op je pagina?
Of komen bezoekers wel op je website, maar doen ze niet wat jij wil, namelijk je product kopen of een afspraak met je maken?

Beantwoord je één van bovenstaande vragen met ja, dan is het een goed idee om de VAO-scan te laten uitvoeren.

Waar bestaat de VAO-scan uit?

Ik scan jouw website (homepage, diensten, over mij en contactpagina) en bekijk of de webteksten

  • VINDBAAR zijn in Google
  • AANSPREKEND zijn voor de doelgroep én of ze
  • OVERTUIGEN om de gewenste actie te ondernemen.
  1. Is jouw website vindbaar voor de zoekmachines?

Je kunt nog zo’n mooie site hebben, als alleen je moeder en je beste vriend hem weten te vinden, heb je niks aan je website kan je net zo goed in een donker bos je website in een boom kerven. Heeft hetzelfde effect.

In het immense bos van websites op internet is het best lastig om jouw boom te vinden. Maar je kunt de zoeker wel flink helpen, door middel van zoekmachine-optimalisatie, in het Engels Search Engine Optimization – SEO. Ik onderzoek of je gebruikt maakt van de juiste zoekwoorden -de woorden waarop jouw doelgroep googlet. En als je veel concurrentie hebt van grotere bedrijven zoek ik naar alternatieve zoekwoorden – de longtail keywords. Zoektermen waarop minder vaak gezocht wordt, maar waarop de concurrentie lager is. Waardoor jij makkelijker op de eerste pagina van Google komt, misschien wel in de top 3.
Daarnaast ga ik na of de afbeeldingen van goede titels voorzien zijn, al je pagina’s van meta-omschrijvingen voorzien zijn, hoe de structuur van je webtekst is en nog zo een aantal zaken die van belang zijn voor je SEO.

2. Zijn de webteksten aansprekend voor je doelgroep?

Is een potentiële klant eenmaal op je site, dan wil hij iets vinden wat hem aanspreekt. Zoniet, dan haakt ie af en. En drie keer raden waar die verder kijkt.

Wat zijn dat dan, aansprekende webteksten? Dat hangt af van het doel van je tekst. Wil je je lezer informeren over een bepaald onderwerp? Dan moet je webtekst die informatie bieden die de klant nodig heeft, in heldere taal gecshreven en met een tone of voice die past bij jouw lezer.

Wil je dat de lezer bij jou een product koopt? Dan moet een aansprekende tekst ook informatief zijn, maar is de sfeer van de website in woord en beeld minstens net zo belangrijk. Als de klant zich herkent in de problemen/ de wensen die jij schetst heb je al veel gewonnen.

In de VAO-scan onderzoek ik in hoeverre:

  • de webteksten vanuit de klant geschreven zijn
  • de tone of voice past bij jouw doelgroep
  • de geschetste problemen/ wensen herkenbaar zijn voor de klant

3. Verleiden jouw teksten?

Is je site vindbaar en aansprekend, dan rest nog één ding: dat de klant doet wat jij van hem wil op jouw site. Een afspraak maken, een e-book kopen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief of wat je dan ook maar van je lezer verlangt.

Ik ga na of de tekst inspeelt op de behoefte van jouw klant en of de call-to-action overtuigt.

Wat krijg jij van mij?

Ik lever een rapportage op met daarin

  • Een beoordeling van de vindbaarheid, aansprekendheid en overtuigingskracht van de webpagina’s.
  • Lijst met te gebruiken zoekwoorden
  • In geval van ontbrekende pagina’s: advies voor opzet en inhoud tekst
  • Verbeteradvies

+ extra advies voor zaken die opvallen wat betreft gebruiksvriendelijkheid/ technische SEO waar mogelijk.

Wat kost het?

Een VAO-scan kost 145 euro. Dit is voor een homepage, over mij pagina, diensten (max 3 pagina’s), contactpagina en evt. referenties. Bestaat je site uit meer pagina’s, dan maak ik graag een offerte op maat.

VAO scan_vindbaar in Google, aansprekend en overtuigend